أظهرت دراسة حديثه رابطاً قوياً ، بين مستويات الفيتامين (د) والنوم نهاراً وقام الباحثون في الأكاديمية الأميركية لطب النوم بإجراء دراستهم على 81 مريضاً تم تشخيص إصابتهم باضطرابات النوم.
وقيّم الباحثون مستويات النوم النهاري عند المرضى، وأخذت عيّنات من دمهم لقياس مستويات الفيتامين (د) فيه. وتبيّن ارتفاع تدريجي بمستويات النوم النهاري عند المرضى الذين لديهم انخفاض في مستويات الفيتامين (د).
وقال الباحثون إنه مع وجود تداخل ملحوظ بين الفيتامين (د) والنوم، فإن هذه العلاقة تبدو أكثر تعقيداً مما كنا نظن بداية، وأضافوا أن الأمر بحاجة لمزيد من الدراسات والنظر المعمّق في هذه العلاقة.
من جهة أخرى لاحظ العلماء بين المرضى الذين لديهم نقص في الفيتامين المذكور، رابطا بين هذه المشكلة والنوم النهاري عند الذين هم من العرق الأسود فقط.




والتقرير باللغه الانجليزيه


The relationship between vitamin d levels and sleep during the day




The relationship between
vitamin d levels and sleep during the day

A recent study showed a strong link between levels of vitamin d and sleep during the day

And researchers at the American Academy of sleep medicine for their studies on 81 patients were diagnosed with sleep disorders.

The researchers assessed the levels of daytime sleep in patients, blood samples were taken to measure levels of the vitamin (d). The gradual rise in levels of daytime sleep in patients who have low levels of vitamin d.

The researchers said that with significant overlap between vitamin d and sleep, this relationship appears more complicated than we thought at the outset, they said was needed for more in-depth studies and consideration in this relationship.

Meanwhile, scientists observed among patients who have a vitamin, a link between this problem and daytime sleep when you who are of black race